::Putaran Bumi::

Tuesday

Stress & Huggin!!

STRESS!!! STRESS!!..

Macam nak tarik semua rambut ada kat kepala kan. Memang tak suka duk dalam situasi ni.. bak kate orang Terengganu “sgt dok selese weii!!”..

Banyak cara nak hilang stress.. tapi pernah dengar tak hilang stress melalui pelukan??... hehehe.

Bunyinya macam pelik kan, tapi cara ni amat ajaib sekali dan aku rasa ini memang terbaik laa. Bunyinya a little bit cliché. Kenapa aku cakap camtu?. Iyer laa kalau peluk ni ada pelbagai jenis peluk. Ada peluk erat2, ada peluk manja2, ada peluk ghairah, peluk bantal, peluk sesame jantina... (aduh!! List semua sampai esok tak abis), yang part cliché aku cakap bila peluk sesame jantina, kalau pompuan peluk pompuan normal. tapi bila lelaki peluk mcm too, ada yang pandang geli. tapi bagi aku normal jer.

                                                  so you think you can dance??

Ok!.. back to the topic..

Bila kita berpelukan.. kita pasti akan rasa lebih tenang,damai, makmur, bahagia (melalut lagi) di dalam hati jika dapat memeluk makhluk lain. Maksud disini jika korang mempunyai teman baik perempuan sama perempuan, peluklah dia, jika korang memiliki anak patung (teddy bear) peluklah ia dengan erat. Begitu juga jika korang mempunyai haiwan peliharaan seperti kucing korang juga boleh memeluk atau mengusap ia. Dengan cara ini ia dapat meredakan sedikit tekanan atau kemarahan korang.

Berpelukan boleh menyembuhkan masalah fizik dan emosional, bahkan boleh mengatasi stress dan depress. Dr Harold Voth, senior psikatri dari Kansas, Amerika Syarikat, berkata berpelukan mampu mengelakkan depression, mentune-upkan sistem kekebalan tubuh, tidur lebih nyenyak, dan of cos awet muda.à MENARIK NIE!!

Haa... Bagaimana berpelukan boleh beri effect yang hebat camnie?

Ketika berpelukan, tubuh melepaskan oxytocin, hormon yang berhubungan dengan perasaan cinta dan kedamaian yang bekerja menekan hormon penyebab timbulnya stress. Sehingga akhirnya, tentu saja akan bawak pada kesihatan jantung dan fikiran. Jeng.. jeng.. jeng..

Sebenarnya, hormon oxytocin ini akan tercipta dalam sebuah hubungan sehat yang tidak sering diwarnai pertengkaran ataupun kekerasan. As we know, tidak semua orang ada hubungan yang membahagiakan, tapi apa yang perlu kita tahu ialah kualiti sebuah hubungan menjadi kayu ukur pada kesihatan seseorang.. 

Korang stress ke skrg ni??? Masalah kerja?? Family?? Member?? Haa.. cari laa orang atau apa2 jer yang boleh korg rasa selesa untuk memeluk. Paling tidak korg akan merasa nyaman dan dilindungi untuk beberapa saat.

TAPI INGAT!!!!.. berpelukan sesame muhrim n benda halal jer.. hehehe..  

1 comment:

Adila Ady said...

peluk pompuan pun aku tak bleh.haha..geli kot bila masing2 bersemuka..errkkk!


u know what i mean rite..?keke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...