::Putaran Bumi::

Thursday

Frust & Malas Belajar

Frust..
Serius aku frust..
Bukan aku frust bercinta..
TAPI..
aku frust dengan mereka yang mendapat peluang tapi mensia-siakannya..

Aku tak mau laa cakap, aku merujuk pada sesiapa..walaupun hakikatnya ada
Sesetengah dari kita dapat peluang masuk univ, bukan senang nak mendapat peluang ni..
sebaik jer dapat surat mengatakan "TAHNIAH! ANDA MENDAPAT TAWARAN KE ....". selepas tu kompem tarik nafas lega & mula la pasang angan-angan nak dapat result terbaek laa, nak jadi top scorer laa, nak jadi student active & creative laa..
THEN,bila jejak je kaki ke univ, lupa semua angan-angan kosong tu, mula laa ponteng kelas, tak buat assign, tak join aktiviti dan segala jenis TAK lagi laa... 
kalu ponteng kelas cam biasa, aku boleh terima coz not all the human are perfect.. ini sampai hampir satu sem ponteng kelas, lecturer pun tak kenal, assign  apa tah lagi.. kalu sedar kewujudan pun bila masuk exam final.. Result plaks jangan tanya.. Adehh!..

Tolonglaa sahabat sekalian, jangan mensia-siakan peluang..
tahukah korang ada ramai mereka yang kecundang di bangku SPM, DIPLOMA, STPM & etc kelaparan dengan ilmu kat universiti.. 
frankly speaking, memang ramai teman-temanku yang laparkan tempat di univ.. 
lebih baik korang bagi jer laa tempat tu pada mereka yang berhak..
mereka lebih memerlukan dari anda..

aper pun, aku sekadar mengingati, bukannya marah atau benci..
aku merasakan kekadang dunia ni tak adil pada mereka yang laparkan ilmu..
tapi aku percaya ilmu itu ada di mana-mana, apa yang perlu kita lakukan adalah tebalkan muka dan tadah laa tangan untuk sekelumit ilmu..

"Apa gunanya ilmu kalau tidak memperluas jiwa seseorang sehingga ia berlaku seperti samudera yang menampung sampah-sampah. Apa gunanya kepandaian kalau tidak memperbesar kepribadian seseorang sehingga ia makin sanggup memahami orang lain?" 

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...